Offentlig upphandling
WA
Advokatbyrå är specialister på offentlig upphandling och vet vilka problem som brukar uppstå samt hur de kan lösas på bästa sätt. Vi delar gärna med oss av våra kunskaper och håller därför regelbundet företagsanpassade utbildningar i ämnet.
Anmäl gärna intresse för en företagsanpassad kurs. Längre ner på sidan hittar du vårt grundutbud.
Gemensamt för alla våra utbildningar är att de alltid innehåller exempel från verkligheten samt en genomgång av relevant rättspraxis. Utbildningarna är också alltid anpassade efter kundens specifika frågeställningar och utbildningsbehov. För en lyckad utbildning är det också viktigt att deltagarna får med sig konkreta redskap att använda i sitt vardagliga arbete. I utbildningarna varvar vi gärna teori med övningsuppgifter, under handledning av våra erfarna kursledare.
KURS
Kursbokning
Har företaget rätt kompetens för att lyckas på den offentliga marknaden?
Rättsområdet inom offentlig upphandling är komplicerat och kompetensutveckling kan därför vara nödvändig för att stärka företagets position på den offentliga marknaden.
Kursen ger deltagarna konkreta redskap att använda i sitt vardagliga arbete. Utbildningarna varvas med teori och övningsuppgifter under handledning av våra erfarna kursledare.
Vi delar gärna med oss av våra kunskaper och håller regelbundet företagsanpassade utbildningar.
Offentlig upphandling
WA
Advokatbyrå är specialister på offentlig upphandling och vet vilka problem som brukar uppstå samt hur de kan lösas på bästa sätt. Vi delar gärna med oss av våra kunskaper och håller därför regelbundet företagsanpassade utbildningar i ämnet.
Anmäl gärna intresse för en företagsanpassad kurs. Längre ner på sidan hittar du vårt grundutbud.
Gemensamt för alla våra utbildningar är att de alltid innehåller exempel från verkligheten samt en genomgång av relevant rättspraxis. Utbildningarna är också alltid anpassade efter kundens specifika frågeställningar och utbildningsbehov. För en lyckad utbildning är det också viktigt att deltagarna får med sig konkreta redskap att använda i sitt vardagliga arbete. I utbildningarna varvar vi gärna teori med övningsuppgifter, under handledning av våra erfarna kursledare.
Företagsanpassad kurs
Ort och datum:
Vi pratar ihop oss
Pris:
Enligt överenskommelse
Kursbokning
Har företaget rätt kompetens för att lyckas på den offentliga marknaden?
Rättsområdet inom offentlig upphandling är komplicerat och kompetensutveckling kan därför vara nödvändig för att stärka företagets position på den offentliga marknaden.
Kursen ger deltagarna konkreta redskap att använda i sitt vardagliga arbete. Utbildningarna varvas med teori och övningsuppgifter under handledning av våra erfarna kursledare.
Vi delar gärna med oss av våra kunskaper och håller regelbundet företagsanpassade utbildningar.
Vår kursledare
Maria är advokat med specialisering inom offentlig upphandling, förvaltningsprocessrätt och offentlighet och sekretess. Hon har även arbetat mycket med kommersiell avtalsrätt och skadeståndsrätt. Maria har över 20 års erfarenhet av offentlig sektor och har både arbetat som upphandlare, leverantör och vid förvaltningsdomstol. Maria vet därför vilka utmaningar leverantörer till offentlig sektor och upphandlare står inför. Maria är verksam advokat i Stockholm och övriga landet. Hon anlitas regelbundet som föreläsare inom offentlig upphandling och kommersiell avtalsrätt.
Maria Silferberg
DELÄGARE
Vår kursledare
Maria Silfverberg
DELÄGARE
Maria är advokat med specialisering inom offentlig upphandling, förvaltningsprocessrätt och offentlighet och sekretess. Hon har även arbetat mycket med kommersiell avtalsrätt och skadeståndsrätt. Maria har över 20 års erfarenhet av offentlig sektor och har både arbetat som upphandlare, leverantör och vid förvaltningsdomstol. Maria vet därför vilka utmaningar leverantörer till offentlig sektor och upphandlare står inför. Maria är verksam advokat i Stockholm och övriga landet. Hon anlitas regelbundet som föreläsare inom offentlig upphandling och kommersiell avtalsrätt.
Våra kurser
De här utbildningarna ger vi där ni som kund väljer inriktning och fokus för att det ska passa ert företags situationer.
Grundkurs i offentlig upphandling för leverantörer
Denna utbildning riktar sig främst till leverantörer som är nya på den offentliga marknaden eller som saknar kompetens inom offentlig upphandling. Grundkurs i offentlig upphandling omfattar två utbildningsdagar. Kursen ger deltagarna insikt i och förståelse för vilka regler som måste följas vid en offentlig upphandling och vad som är viktigt att tänka på för att öka sina chanser att vinna en offentlig upphandling.
Kurs i offentlig upphandling för inköpare
Denna utbildning riktar sig främst till inköpare eller beställare inom offentlig sektor som önskar öka sin kompetens inom offentlig upphandling. Grundkurs i offentlig upphandling omfattar två utbildningsdagar. Kursen ger deltagarna en förståelse för vilka regler som måste följas vid en offentlig upphandling och vad som är viktigt att tänka på för att genomföra affärsmässig upphandling.
Fördjupningskurs i offentlig upphandling
Fördjupningskursen i offentlig upphandling riktar sig till deltagare, inköpare, beställare och leverantörer, med viss erfarenhet av offentlig upphandling. Deltagarna bör ha gått någon av våra grundkurser i offentlig upphandling eller likvärdig utbildning. Syftet är att förmedla djupare kunskaper inom offentlig upphandling.
Detta går vi igenom på kursen
Insikter i inköpsprocessens upphandlingsprinciper som måste följas för att inte anbudsgivare ska överpröva upphandlingen och därmed få upphandlingen rätta till egen fördel.
Upphandlingar ska vara offentliga och upphandlingsunderlaget förutsebart. Det innebär att anbudsgivarna ska kunna förstå vilka krav som ställs och hur denne kan bli antagen. Anser ni att upphandlingsunderlaget är otydligt finns det möjlighet att ställa frågor och be om förtydliganden under annonseringstiden.
Samtliga leverantörer ska behandlas lika och ges samma förutsättningar att delta i upphandlingen, dvs. samtliga anbudsgivare ska ha tillgång till samma information samtidigt och ingen anbudsgivare får gynnas eller missgynnas. Lika situationer får inte behandlas olika och olika situationer får inte behandlas lika, såvida det inte finns sakliga skäl för en sådan behandling.
Det är förbjudet att diskriminera leverantörer på grund av deras nationalitet. Det innebär att krav inte får ställas som i praktiken endast svenska leverantörer kan uppfylla. Krav får inte heller ställas på att en vara exempelvis ska vara svenskproducerad eller uppfylla viss specifik svensk standard. En vara, tjänsten eller utförandet av en entreprenad kan dock till viss del beskrivas enligt svensk standard om det följs av orden ”eller likvärdig”. Principen innebär att anbudsgivare som till exempel har verksamhet i den egna kommunen inte får gynnas utan ska behandlas på samma sätt som företag från andra orter.
De krav som ställs på varan, tjänsten eller entreprenaden måste ha ett naturligt samband och vara rimliga (proportionerliga) i förhållande till vad som ska upphandlas. Kraven får inte gå utöver vad som är nödvändigt för att uppnå syftet med upphandlingen och om det finns olika alternativ för att uppnå syftet så ska det minst belastande för leverantörerna väljas.
Handlingar som utfärdats korrekt i ett EES-land måste accepteras (erkännas) som giltiga handlingar också i Sverige. Det innebär att till exempel en miljöcertifiering som utfärdats av behörig myndighet i en annan medlemsstat därmed ska anses vara likvärdig och uppfylla kraven i den svenska upphandlingen.
Krav får inte heller ställas som begränsar konkurrensen så att viss leverantör gynnas eller missgynnas på ett otillbörligt sätt. Att till exempel utforma produktkrav så specifikt att enbart en viss tillverkares produkter kan offereras kan anses utgöra ett exempel på ett brott mot denna princip.
Lagstiftning
Inköpsprocessen styrs av lagar som är ovanligt detaljreglerade för att vara svensk lagstiftning, dessa är bland annat:
- lag (2016:1145:1091) om offentlig upphandling (LOU)
- lag (2016:1146) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF)
- lag (2008:962) om valfrihetssystem (LOV)
- lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS)
- lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner (LUK)
Så säger våra kunder
Entreprenadjuridik – vårt utbildningserbjudande
Offentlig upphandling är en inköpsprocess för den offentliga sektorn. Offentlig upphandling är i sig inget nytt, utan har i Sverige varit reglerat sedan den senare hälften av 1800-talet. Grundläggande för offentlig upphandling är att leverantören ska väljas enbart utifrån objektiva faktorer. Det innebär bland annat att inköpare, som inom offentlig upphandling kallas upphandlare, alltid måste förhålla sig neutral till de aktörer som vill bli leverantörer.
Viktig marknad
I Sverige annonseras årligen omkring 20 000 offentliga upphandlingar. År 2022 annonserades 279 260 upphandlingar i Europeiska unionens (EU) gemensamma annonsdatabas Tenders Electronic Daily (TED). Offentliga upphandlingar är därför av stor vikt för det Europa och det svenska näringslivet. Totalt motsvarar den offentliga sektorns inköp drygt 800 miljarder kronor årligen, dvs. 18 procent av BNP. För drygt 20 år sedan var den summan omkring 400 miljarder kronor.
Vilka verksamheter omfattas
Sverige har cirka 4 000 offentliga organisationer (dvs. statliga myndigheter, regioner, kommuner och offentligt styrda organ) som omfattas av upphandlingsreglerna. Sedan tillkommer de privata bolag som med stöd av en ensamrätt eller särskild rättighet bedriver verksamhet inom någon av försörjningssektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster.
Syfte med regleringarna
Upphandlingsreglerna har från början syftat till att säkerställa affärsmässighet, rättssäkerhet och offentlighet. Genom EU-direktiv syftar reglerna numera också till förverkligandet av EU:s inre marknad och till att främja konkurrens. Enklare uttryckt är upphandlarens målsättning att få så hög kvalité som möjligt, till ett så lågt pris som möjligt. Upphandlingsreglerna ska också förhindra upphandlaren att ta emot mutor eller andra ovidkommande hänsyn i samband med upphandlingar.
En av upphandlingsreglernas främsta uppgift är att förebygga muta och korruption. Detta skyddar leverantörerna, men innebär också att en leverantör måste tänka till lite extra vid affärskontakter med det offentliga. Vi råder alla leverantörer inom det offentliga att vara extra försiktiga med att t.ex. lämna gåvor och bjuda på lunch för att inte riskera att medverka till en brottslig handling. Läs mer på www.institutetmotmutor.se.
Kontakta oss via telefon 08-410 606 01 eller utbildning@wa-advokat.se för offert, om ni har frågor, eller önskemål om skräddarsydda utbildningar som passar just för er organisation!
Ovan ser ni grundutbudet av våra kurser/utbildningar.
Så säger tidigare deltagare om utbildningarna
”Utmärkt utbildning med bra kursledare! Känner att jag efter kursen har fått en grundläggande förståelse för entreprenadjuridiken och framförallt mer kunskap om grundavtalen i branschen”
- Sofia, Grundkurs i entreprenadjuridik
”Rekommenderar varmt både grund- och fördjupningsutbildningarna i entreprenadjuridik. Ett mycket bra upplägg med både praktik och teori. ”
- Filip; grundkurs och fortsättningskurs i entreprenadjuridik
”Jag är väldigt nöjd med utbildningen och den kompetente kursledaren! Kursen gav mig förståelse för många juridiska problem och framförallt mer kunskap om AB 04 och ABT 06.”
- Emil, Entreprenadjuridik; Grundkurs 2018
”En gedigen utbildning som ger färdigheter både i teorin och i praktiken. Dessutom är kursens innehåll kopplat till verkligheten med lösningar som kommer till användning i det dagliga arbetet.”
- Johan, Entreprenadjuridik; Besiktning 2018
”Utmärkt kurs för att utveckla sina kunskaper i entreprenadjuridik och avtalsskrivning! Kursen motsvarade mina förväntningar med råge!””
- Gabriel, Entreprenadjuridik; Avtalsskrivning och avtalsgranskning 2018
”Lärde mig mängder med nya saker under utbildningen! Kunniga och hjälpsamma lärare som dagligen arbetar med entreprenadjuridik och som därmed inger mycket gott förtroende.”
- Lars-Erik, Entreprenadjuridik; Konsulträtt (ABK 09) 2018